Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Söndag

Av Josefine - 12 maj 2013 09:45

Igår hade vi en riktigt mysig dag. Det blev kvalitetstid med Valencia då vi åkte till Leos lekland så hon fick busa av sig. Hon hade verkligen riktigt skoj, dit kommer hon vilja åka igen!!!!

Hon sa i bilen, "jag älskar lekland"


     


På kvällen körde vi lite grillning med lite vänner.

Då jag själv tycker att tillbehören nästan är viktigare än köttet, så brukar jag försöka hitta nya recept till olika kalla såser och sallader för varje gång. Oftast så blir de uppskattade. Denna gången fick det bli en ny tzatziki jag inte provat innan, sen gjorde jag en med fetaost.


   


Tzatziki


Då jag fick tipset att gröpa ur "kärnhuset" ur gurkan för att slippa mkt av vätskan, kommer jag alltid att göra det när det ska bli tzatziki.


1000g turkisk yoghurt

1 st riven gurka

2-3 pressade vitlöksklyftor

1 tsk salt

peppar

örtkrydda


Börja med att tvätta gurkan och skär den på längden, riv sedan den på det grövsta på rivjärnet.

Jag brukar lägga gurkstrimlorna i en sil som sedan får rinna av under tiden som jag gör det andra, häll på saltet på gurkstrimlorna.

Under tiden blandar jag ner den pressade vitlöken med peppar och örtkrydda.

Kramar ur den sista vätskan från gurkan, häll det i yoghurtblandningen.

Blanda sedan i örtkryddan, och fortsätt med salt, peppar och örtkrydda tills du blir nöjd!


   


Nästa röra blev fetaost


1 pkt grekisk fetaost

2 dl crème fraiche

2 st vitlöksklyftor

salt och peppar


Börja med att mosa fetaosten. Pressa i vitlöken, blanda ner crème fraichen. Blanda väl, och smaksätt med salt och peppar.


Smaklig måltid! :)   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 27 augusti 2013 20:22


Åh vad skönt, not! Precis kommit hem efter att varit ute å sprungit. Träningsvärk som bara den eftersom jag var ute igår oxå! Men nu är det beach 2014 som gäller!!!!   Innan ikväll så åt vi lite husmanskost, något som jag älskar att äta. Husman...

Av Josefine - 26 augusti 2013 21:26

Hej igen! Nu kan man verkligen säga att jag tagit "långledigt" från bloggandet... Inte bra, men jag ska försöka bättra mig, dock lär det väl inte bli uppdatering varje dag. Men lite då å då ska jag väl kunna fixa :)   Idag hade vi till kvälls...

Av Josefine - 30 juni 2013 22:49

Hej Nu är jag tillbaks, var svårare än jag trodde att uppdatera varje dag... :(   Men här kommer lite vad vi hittat på i helgen. När jag kom hem från jobbet i fredags hade Jonas dukat fram skaldjur, älskar skaldjur!!! Han är så duktig!   ...

Av Josefine - 27 juni 2013 23:16

Hej Här kommer nu ett recept jag gjorde idag. väldigt snabbt å enkelt om man har köttfärssås över :)   Pasta och köttfärsgratäng   Färdigkokad (al dente) pasta 5-8 dl färdig köttfärssås Körsbärstomater vårlök mozzarella   Ostsås...

Av Josefine - 26 juni 2013 22:17

Ikväll tänkte jag visa endel av det andra jag shoppade när vi var i göteborg.   Svart klänning av J Lindeberg         Baksidan är lite svår att se men den är väldigt klassisk med korsade band i ryggen.   Det blev även en oversize k...

Sök i bloggen

Ljusglimtar i vardagen

  Välkommen till min blogg, där jag kommer att berätta om de små ljusglimtarna som lyser upp vardagen. Det kommer att skrivas om min stora passion för MAT och även om lite inköp som görs då och då. Jag bor tillsammans med min man Jonas och vår 2 1/2 åriga dotter Valencia och Jonas två tonårsbarn Carl 16 år och Cornelia 13 år. Hoppas Ni kommer att gilla det!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards