Alla inlägg under maj 2013

Av Josefine - 28 maj 2013 20:35

Fredag


I fredags kom äntligen två av klänningarna som jag beställt, dock inte de jag trodde. Men blev glatt överraskad!

Även Valencias byxor kom, ser väldigt stora ut men annars får hon väl ha dem när hon vuxit i dem.

Nova Star


 


 


 


Kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle ha, men till slut blev det det svarta.


Och till kvällsmat fick det bli lite grillat, dock inget superspeciellt. Färskpotatis med karrékotletter och en kall sås på gräddfil och chilisås med en blandsallad till :) Grillat känns ju aldrig fel.


 


På kvällen kom även Jonas mamma Solveig som skulle passa barnen då vi skulle iväg på lördagen.


Lördag


Och så kom då lördagen som vi sett fram emot så länge. Å här är Jonas å jag i våra utstyrslar.



Då vigseln var planerad till att vara utomhus, var det jättekul att det var helt fantastiskt väder.


 


Bröllopsparet åkte främst i en MC kortege, med ett 50-tal motorcycklar.


   



Och här är det fina bröllopsparet Anneli och Bengt


 


Vill även visa den fina dukningen som en nära vän till oss gjorde, Ole-Erik. Ole-Erik gjorde även våra arrangemang till vårt bröllop för snart ett år sedan. Jag kommer att lägga ut bilder på det senare. Men här kommer denna dukningen.


 


 


Det var ett stort bröllop med ca 165 gäster tror jag.


 


Söndag


Och då var det dax för oss att åka hem efter en riktigt trevlig bröllopsfest!

När vi kom hem blev det till att byta om då vi var bjudna till Noras 1-års fest.

Hon växer verkligen så det knakar gullungen!!!

Sen blev det min tur att få bli lite firad på Mors Dag.

Och jag fick detta fina armband.

Thomas Sabo


 


Å sen var vi ute å åt på en av våra lokala restauranger Sorello.

TACK!!!

Sen lite senare kom Ole-erik hit, då han ska jobba endel med Jonas i veckan.


Måndag


Då Ole verkligen är helförtjust i husmanskost, fick han välja vår kvällsmat som blev falukorvsoppa.

Så enkelt å hyfsat snabbt att tillaga.


 


Falukorvsoppa

ca 6 port


1 stor morot

ca 5 normalstora potatisar

vatten

4 st grönsaksbuljongtärningar

1/2 blomkålshuvud

2 st färka broccolibuketter

1/4 vitkålshuvud

persilja

1 ring falukorv


Skala skiva moroten i mynt, skala och dela potatisen i tärningar. Bryn morot och potatis ca 5 min.

Häll sedan på ca 5 dl vatten och lägg i 2 buljongtärningar.

Lägg sedan i resterande ingredienser utom blomkål och falukorv. Låt koka till potatisen blivit nästan mjuk.

Lägg sedan i delade blomkålsbuketter och låt koka ytterligare ca 5 min. När det sedan blivit mjukt, lägg sist i strimlad falukorv. Låt koka upp.

Klart att servera.

Servera med nåt gott bröd till :)


Idag kom den tredje klänningen som jag trodde skulle komma i fredags. Blev inte ett dugg nöjd, så den kommer att skickas tillbaka. Satt riktigt konstigt å glittret/paljetterna på klänningen var mkt större än vad jag trodde det skulle vara. Så den blir det inget foto på.


Tisdag


I em/kväll var det dax för lite grillning på Valencias dagis. Trevligt att få prata med de andra föräldrarna utan att bara kommentera vädret när man möts för att lämna eller hämta sina barn.


 


Ikväll fick Jonas och Ole välja maten, å då blev det stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

Då jag blev mätt på korvgrillningen åt jag inget och därför glömde jag fota maten.

Så gott!!!


:)))

   

Av Josefine - 23 maj 2013 22:10

Idag hade de planeringsdag på Valencias dagis, å bestämde vi att jag å Valencia skulle ha en mysig dag tillsammans. Så vi ringde till Terttu, som jag berättat om innan. Å frågade om hon ville göra oss sällskap, å det ville hon så det fick bli till att åka till Växjö äventyrsbad. Valencia var sååå glad, vilka barn älskar inte att bada...? Och så fick hon ha sin nya bikini, som hon bara älskar. Hon tyckte hon var så fin i den, gullunge :))



 


Det var en väldigt trött tjej som försökte äta glass efteråt.


Men till kvällsmat fick det bli Raggarräkor, något jag såg att en vän på facebook hade lagt upp för ett tag sedan.


 


 


 


Raggarräkor

ca 4 port


500 g skalade frusna räkor

3 st paprikor, blandade färger

2 st pressade vitlöksklyftor

2 dl créme fraiche

salt och peppar


Jag hade glömt att tina räkorna innan, så tyvärr blev vår röra ganska rinnig... :( men smaken var riktigt god!

Så tina räkorna.

Strimla och fräs paprika och vitlöken. Blanda sedan i créme fraichen och räkorna. Smaka av med salt och peppar.

Då det inte är så ofta vi har pasta, så fick det bli pastahjul till detta.

En snabb å god kvällsmat!


Det var meningen att jag å en kompis Jennie skulle ut å gå i rask takt ikväll, men tyvärr så fick vi avboka då de visade dokumentären på tv 4 "Cleveland - tio år i skräckhuset". Och den var jag bara tvungen att se!

Helt obegripligt...tyvärr är det inte första gången det händer, och tyvärr lär det inte vara sista gången!

Så sjuka människor det finns!!!!


 


Tyvärr har jag å Jonas en last, å den är att vi ofta blir sugna på nåt tilltugg på kvällen...så ikväll blev jag riktigt sugen på böndipp, som vi fick på en restaurang när vi var på vår smekmånad i Cannes förra året.

Mixtrade själv lite bland olika recept. Tyvärr hittade jag bara kidney bönor med nån sås, så den blev lite rinnig, men smaken var helt suverän.

Så hittar ni utan "såsen" så måste ni göra denna!


1/2 chilipeppar

2 st vitlöksklyftor

1 burk kidney bönor

spiskummin

svartpeppar

olja


Ta ur kärnorna ur chilin. Kör sedan allt i en mixer.

Så enkelt å så gott.


Måste oxå be om ursäkt för att jag skrev att det var sista avsnittet av Grey´s Anatomy igår. Det var det NÄST sista som visades för säsongen.


 

Av Josefine - 22 maj 2013 19:44

Eftermiddagen har varit fylld av tvätt å städ, skönt när det är färdigt iaf!

Men ikväll hade vi en supergod middag iaf, Chili con carne!!!!

Och idag åt hela familjen upp på sina tallrika :)


 


 


Här kommer mitt recept på chili con carne. Återigen är jag inte så noga med måtten när jag lagar mat. Mängden tar jag själv hur  mkt och vad jag tycker passar in.

 

Chili con carne

ca 4 port


600 g blandfärs

1 st gul lök

3 st vitlöksklyftor

400 g krossade tomater

1 tsk soja

3 dl vatten

grillkrydda

spiskummin

torkad chiliflakes

2 st paprikor, (röd och grön)

400 g vita bönor i tomatsås


Skala och hacka lök och vitlök. Skär paprikorna i bitar.

Fräs lök och blandfärs i olja i en stor gryta. Tillsätt tomater, vatten, soja och kryddor.

Låt det koka i ca 5 min. Lägg sedan i bönorna och paprikan och koka ytterligare ca 15 min.

Smaka av med yterligare kryddor vid behov. Servera med kokt ris, majs, sallad och nachos.

Supergott!!! :))


Något annat som gör mig väldigt glad är när jag beställt kläder på nätet, faktiskt roligare än att handla i butiken tycker jag. Blir så himla glad när det kommer sms om att man kan åka å hämta dem. Å det spelar ingen roll om det är kläder till Valencia eller om det är till mig.

Dessa kom till Valencia idag från Babyshopen, bara älskar hennes nya bikini!!!!


Rockefella, Peggy Bikini


 


Lundmyr Of Sweden, Chinos Khaki


 


Popupshop, Maritime canvas shorts


 



Nu vill vi bara ha det fina vädret tillbaks, så man kan använda sina sommarkläder igen!!!


Men nu sitter jag mest å förbereder mig mentalt för det SISTA avsnittet (för säsongen...hoppas jag) av Grey´s Anatomy!!!! Å sen kommer Body of Proof. Som vanligt, en onsdag HELT i min smak!!!


Ha en trevlig kväll!!! :))





Av Josefine - 21 maj 2013 20:50

I eftermiddags betämde sig jag å Valencia att vi skulle baka, det fick bli dumlekakor. De är såååå goda!!!

Hon var så duktig min lilla tjej!


 



 


 


Å här kommer receptet


Dumlekakor

20 st


200 g mjukt smör

1 dl socker

3,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

10 st dumlekolor, delas

20 st noblesse chokladplattor


Vispa smör och socker till en smet, (eller smullig massa, som vårt blev då smöret inte var tillräckligt mjukt)

Blanda vetemjöl och bakpulver, blanda ner det i smeten.

Dela degen i 20 bitar som rullas till bollar, lägg dessa i aluminiumformar.

Grädda i 200 grader i ca 10 min.

Lägg på en noblesse-platta på varje kaka direkt som du tagit ut plåten ur ugnen.

Låt svalna å förvara dem sedan kallt.

Gottis!


Till kvällsmat blev det stekt rödspättafilé i philadelphiaostsås (vitlök och örter), kokt potatis och broccoli.

Den gick hem hos mig å Jonas men på barnens lista lär den inte komma upp i topp tio...:)


 


Efter maten gick jag å Valencia ut å trotsade regnet. Planterade jordgubbsplantor, smultron och tomatplanta. Nu får vi bara se om vi klarar av att skörda oxå! :)

Så här blev resultatet


 


Men nu ska jag ta å njuta av våra dumlekakor å ett glas te :)


 




Av Josefine - 20 maj 2013 21:37

Idag har jag hunnit med en hel del, bland annat följde jag med Jonas till växjö då han skulle besiktiga ena bilen. Sprang in på Grand samarkand å fyndade en hel del.


Tyckte jag behövde fler iittala ljuslyktor så det fick bli två till från Cervera.


 


Och Jonas köpte 6 st whiskeyglas oxå från Cervera.



Valencia fick lite nya kläder från Name it.


 


 


Och jag själv fick lite oxå från New Yorker, den gröna hittade jag på rea. Får se om plaggen passar, då jag hatar att prova kläder i butiken. Det där ljuset i provhytterna är ju inte smickrande direkt. Har nog aldrig kommit till nåt ställe där det kan vara normalt ljus. Låter lite bitter på det...jag vet!


 

  

Och Jonas behövde ny kavaj, då vi ska på bröllop på lördag. Alltihop från MQ. Ska bli sååååå kul!!!!

Älskar bröllop! Så nu hoppas jag bara att mina kläder kommer snart som jag beställt!


  Hann även med en snabb runda ner till pappa, då vi åkte å satte blommor på min mammas grav. Valencia la en liten sten, som det stod "Älskade Mormor" på.

Efter det åkte vi hem och lagade mat, det fick bli biffar med brunsås och kokt potatis.

Till det hade vi hemmagjord inlagd gurka.


 


Tyvärr har jag inget specifikt recept på det, då jag alltid blandar på måfå.

1/2 gurka

ca 0,75 dl ättika

ca 1 dl vatten

ca 2 msk strösocker

salt o peppar

persilja


Allt ska blandas ihop så att sockret smälter, utan gurkan.

När sockret smält läggs den skivade gurkan i.

Låt stå så länge som möjligt, gärna en hel dag.


Tyvärr har jag ingen bild på maten, då jag glömde ta bild innan vi börjat äta... oops!


Recept på biffar

ca 4 port


600 g blandfärs

1 st gul lök

1 st ägg

0,75 dl ströbröd

1 dl mjölk

grillkrydda


Blanda mjölk och ströbröd, låt stå och svälla.

Blanda färsen med riven lök, ägg och krydda.

Blanda sedan i mjölkblandningen.

Bryn biffarna på båda sidor, lägg de färdiga biffarna på ett fat.

Skaka ihop vatten och mjöl (oxå på måfå, ca 2 dl vatten och 1/2 dl mjöl).

Rör ner blandningen i den odiskade stekjärnet, vispa ut så det inte blir några klumpar.

lägg i en grönsaksbuljongtäning.

Därefter är det bara till att blanda ner vilka kryddor man känner för.

Jag använde Thai red curry och köttkrydda. Avsluta med en skvätt grädde och lite collorit.

Lägg i biffarna i såsen å låt sjuda ca 10 minuter.

Serveras med kokt potatis.

Så himla gott!!!! kan säga att idag blev det inga rester kvar iaf!!!


Smaklig måltid!!!


Av Josefine - 19 maj 2013 21:07

Vilket regnväder vi haft idag!!! Vill att det ska vara lika varmt som igår, gärna hela året!!!

Idag har jag i princip bara jobbat, men när jag kom hem så blev det till att laga lite mat. Och det fick bli nåt enkelt å snabbt. Kycklinggratäng med ris å en blandsallad.


 


 


 


 


Kycklinggratäng

ca 4 port


4 st kycklingfiléer

2 pkt bacon

4 dl créme fraiche

2 dl grädde

2 msk sweet chili sauce

2 st pressade vitlöksklyftor

2 msk kycklingfond

salt o peppar

1 dl riven ost


Skär kycklingen i strimlor/bitar. Klipp baconen i bitar. Stek upp detta och peppra.

Blanda créme fraiche, grädde, sweet chili sauce, vitlöken och kycklingfond.

Lägg kyckling och bacon i en ugnsfast form, häll över blandningen. Täck hela ytan med riven ost.

Grädda i ugnen på 200 grader ca 25 min


 



Serveras med ris och en blandsallad

Smaklig måltid!!!


Och nu hejar vi vidare på Sverige i ishockeyn!!!! 

Av Josefine - 18 maj 2013 22:25

Fredag

Idag kommer det bli ett lite längre inlägg då jag inte hade tid igår.

Igår på lunchen så var jag å fixade mina naglar då det verkligen var på tiden. Blev nöjd som vanligt när jag varit på Hannas Nails :)


 


Dagen fortsatte med lite "mammafika" plus barn hos Emma å Nora i det fina vädret. Vi var några stycken där Valencia å Elton ville hoppa studsmatta HELA tiden :) busfrön!

Sen fortsatte dagen med lite mys hemma på baksidan. Visst man ska inte klaga, men guuuud va varmt det var!!!


 



 



Denna bilden har jag blivit lite förälskad i, då jag inte har så många bilder på mig å Valencia tillsammans. Men det ska ändras på!!!

 

Sen var det dags för en rejäl mammaträff hemma hos Ursula. Fick en riktigt god välkomstdrink, kommer med recept senare, en riktig sommardrink!

Blev oxå bjudna på nått nytt jag aldrig provat. Slabbedask...har ni hört det förut?

Oxå riktigt gott. Även om gillar söta drycker, så var kanske denna liiite för söt för min smak. Men jag tror man kunde fixa tilll det själv :) Men tack ändå Karolin, för den trevliga smakupplevelsen :)

För att summera den kvällen, en SUPERKVÄLL i riktigt trevligt sällskap!!!



Lördag

Då kom den stora dagen, då det var dax för Eurovision Song Contest 2013.

Då både jag å Jonas inte är några fantaster av efterrätter, fick det bli tvårätters.

Blev lite sugna på att grilla scampi, men kom på i sista stund att vi inte orkade så det fick bli till att steka dem.


 


Först skalade vi räkorna, sedan lade vi dem i marinad som vi improviserade fram i ca 15 min.

1 dl olja

2 st hackade vitlöksklyftor

1 msk sambal oelek

salt o peppar


Brynte räkorna ca 2 min på var sida.

Lade sedan upp dem bredvid en sallad gjord på

blandsallad

tomat

avokado

purjolök

persilja (från min egen odling) :)

olja

citronsaft

salt o peppar


Ringlade över lite balsamico på salladen.

Blev supergott!!! :)



Till huvudrätt blev det svamprisotto med grillad oxfile och grönsallad


 


(ingen jättebra bild, jag vet)

Tillagade risotton enligt anvisning på paketet och blandade sist i trattkantareller jag brynt tidigare.

Oxfilén körde vi på ett säkert kort, då vi blandade

olja

hackad vitlök

grillkrydda

mkt svartpeppar


Grillade i ca 20-25 min


Ett bra resultat!!!


   


Sverige vann ju ishockeyn idag, så det blir finalen imorgon.

Så nu får vi hoppas på Sverige även i ESC!!!!

Ha en fortsatt trevlig kväll :)  



Av Josefine - 16 maj 2013 22:02

Då jag jobbade ikväll, blev det Jonas som fick laga maten. Det blev en rätt som VERKLIGEN uppskattas här hemma, speciellt bland barnen! Kan säkert göras på 100 olika sätt. Men idag fick det bli det här.


 


Risblandning (kallar vi det för)

ca 4 portioner


kokt ris (enligt förpackning)

500g blandfärs

1 gul lök

6 st medelstora färska champinjoner, eller enligt eget tycke

ev majs


Koka ris enligt förpackning.

Stek lök och blandfärs nästan färdigt, blanda i champinjoner eller något annat du vill ha i.

När allt brynts färdigt blandar du sist i riset.

Serveras med en grönsallad.


En lätt rätt att göra antingen som lunch eller middag, få ingredienser å snabblagad!

Smaklig måltid!


Nu ikväll har jag suttit å kollat på klänningar, då vi ska på bröllop nästa helg. Ute i god tid, jo men visst...!

Vilken tycker ni är snyggast?



 


Har verkligen beslutsångerst...hjälp mig!!!! 

Sök i bloggen

Ljusglimtar i vardagen

  Välkommen till min blogg, där jag kommer att berätta om de små ljusglimtarna som lyser upp vardagen. Det kommer att skrivas om min stora passion för MAT och även om lite inköp som görs då och då. Jag bor tillsammans med min man Jonas och vår 2 1/2 åriga dotter Valencia och Jonas två tonårsbarn Carl 16 år och Cornelia 13 år. Hoppas Ni kommer att gilla det!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards