Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Måndag

Av Josefine - 20 maj 2013 21:37

Idag har jag hunnit med en hel del, bland annat följde jag med Jonas till växjö då han skulle besiktiga ena bilen. Sprang in på Grand samarkand å fyndade en hel del.


Tyckte jag behövde fler iittala ljuslyktor så det fick bli två till från Cervera.


 


Och Jonas köpte 6 st whiskeyglas oxå från Cervera.



Valencia fick lite nya kläder från Name it.


 


 


Och jag själv fick lite oxå från New Yorker, den gröna hittade jag på rea. Får se om plaggen passar, då jag hatar att prova kläder i butiken. Det där ljuset i provhytterna är ju inte smickrande direkt. Har nog aldrig kommit till nåt ställe där det kan vara normalt ljus. Låter lite bitter på det...jag vet!


 

  

Och Jonas behövde ny kavaj, då vi ska på bröllop på lördag. Alltihop från MQ. Ska bli sååååå kul!!!!

Älskar bröllop! Så nu hoppas jag bara att mina kläder kommer snart som jag beställt!


  Hann även med en snabb runda ner till pappa, då vi åkte å satte blommor på min mammas grav. Valencia la en liten sten, som det stod "Älskade Mormor" på.

Efter det åkte vi hem och lagade mat, det fick bli biffar med brunsås och kokt potatis.

Till det hade vi hemmagjord inlagd gurka.


 


Tyvärr har jag inget specifikt recept på det, då jag alltid blandar på måfå.

1/2 gurka

ca 0,75 dl ättika

ca 1 dl vatten

ca 2 msk strösocker

salt o peppar

persilja


Allt ska blandas ihop så att sockret smälter, utan gurkan.

När sockret smält läggs den skivade gurkan i.

Låt stå så länge som möjligt, gärna en hel dag.


Tyvärr har jag ingen bild på maten, då jag glömde ta bild innan vi börjat äta... oops!


Recept på biffar

ca 4 port


600 g blandfärs

1 st gul lök

1 st ägg

0,75 dl ströbröd

1 dl mjölk

grillkrydda


Blanda mjölk och ströbröd, låt stå och svälla.

Blanda färsen med riven lök, ägg och krydda.

Blanda sedan i mjölkblandningen.

Bryn biffarna på båda sidor, lägg de färdiga biffarna på ett fat.

Skaka ihop vatten och mjöl (oxå på måfå, ca 2 dl vatten och 1/2 dl mjöl).

Rör ner blandningen i den odiskade stekjärnet, vispa ut så det inte blir några klumpar.

lägg i en grönsaksbuljongtäning.

Därefter är det bara till att blanda ner vilka kryddor man känner för.

Jag använde Thai red curry och köttkrydda. Avsluta med en skvätt grädde och lite collorit.

Lägg i biffarna i såsen å låt sjuda ca 10 minuter.

Serveras med kokt potatis.

Så himla gott!!!! kan säga att idag blev det inga rester kvar iaf!!!


Smaklig måltid!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine - 27 augusti 2013 20:22


Åh vad skönt, not! Precis kommit hem efter att varit ute å sprungit. Träningsvärk som bara den eftersom jag var ute igår oxå! Men nu är det beach 2014 som gäller!!!!   Innan ikväll så åt vi lite husmanskost, något som jag älskar att äta. Husman...

Av Josefine - 26 augusti 2013 21:26

Hej igen! Nu kan man verkligen säga att jag tagit "långledigt" från bloggandet... Inte bra, men jag ska försöka bättra mig, dock lär det väl inte bli uppdatering varje dag. Men lite då å då ska jag väl kunna fixa :)   Idag hade vi till kvälls...

Av Josefine - 30 juni 2013 22:49

Hej Nu är jag tillbaks, var svårare än jag trodde att uppdatera varje dag... :(   Men här kommer lite vad vi hittat på i helgen. När jag kom hem från jobbet i fredags hade Jonas dukat fram skaldjur, älskar skaldjur!!! Han är så duktig!   ...

Av Josefine - 27 juni 2013 23:16

Hej Här kommer nu ett recept jag gjorde idag. väldigt snabbt å enkelt om man har köttfärssås över :)   Pasta och köttfärsgratäng   Färdigkokad (al dente) pasta 5-8 dl färdig köttfärssås Körsbärstomater vårlök mozzarella   Ostsås...

Av Josefine - 26 juni 2013 22:17

Ikväll tänkte jag visa endel av det andra jag shoppade när vi var i göteborg.   Svart klänning av J Lindeberg         Baksidan är lite svår att se men den är väldigt klassisk med korsade band i ryggen.   Det blev även en oversize k...

Sök i bloggen

Ljusglimtar i vardagen

  Välkommen till min blogg, där jag kommer att berätta om de små ljusglimtarna som lyser upp vardagen. Det kommer att skrivas om min stora passion för MAT och även om lite inköp som görs då och då. Jag bor tillsammans med min man Jonas och vår 2 1/2 åriga dotter Valencia och Jonas två tonårsbarn Carl 16 år och Cornelia 13 år. Hoppas Ni kommer att gilla det!

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards